az MTA Geokémiai Kutatóintézet
2010. évi
költségvetési beszámolójához
1. SZERVEZETI VÁLTOZÁS
A 2008. évi CV Törvény (Stv.) 44.§-a 5.bekezdésében meghatározott kötelezettség végrehajtásaként a Geokémiai Kutatóintézet 2010. január 1-től önállóan működő közszolgáltató köztestületi költségvetési szerv.
Ezen besorolás következményeként a Kutatóintézet gazdasági szervezete megszűnt, az irányító szerv ezen feladatok ellátásával az önállóan működő és gazdálkodó közszolgáltató köztestületi költségvetési szervet az MTA Földrajztudományi Kutatóintézetét bízta meg.
Az intézet jogi személyisége továbbra is megmaradt, előirányzatai felett kötelezettségvállalási teljesítésigazolási joggal és felelősséggel bír.
2. GAZDÁLKODÁSI KÖRNYEZET ALAKULÁSA
A beszámolási időszak gazdálkodását tekintve azt lehet mondani, hogy a mindennapok pénzügyi problémáit kellett megoldani. Az előző évi maradványokat, amelyek pénzügyileg valójában nem léteztek az ezévi bevételeinkből kellett visszapótolni, illetve lehetővé tenni felhasználásukat.
Előző évi beszámolónkból már tudható, hogy a dologi elvonások végül oda vezettek, hogy az alaptevékenységen (költségvetési támogatás) 2009-ben már 6 MFt-os hiánnyal zártunk, ezért nem maradt fedezet minden előirányzati maradványon.
Év elején a TÉT visszafizetési kötelezettség volt a legnagyobb probléma, amelyet csak megfelelő pénzforgalmi bevétel (pl. vevők) teljesülése után a tárgyévi személyi juttatás és járulékai átcsoportosításával tudtunk teljesíteni.
Az egész év
gazdálkodására a küzdelem volt a jellemző, hónapról-hónapra biztosítani a nettó
bér kifizetésének pénzügyi hátterét, valamint a működés minimális feltételeit.
3. KIADÁSI - BEVÉTELI ELŐIRÁNYZATOK ALAKULÁSA
eFt-ban
|
Összesen |
Költségv. támogatás |
Pénzforg. nélküli bevétel |
Előző évi műk.c. maradv. |
Saját bevétel |
Eredeti előirányzat |
146.502 |
109.552 |
|
|
36.950 |
- Korm.hatásk.ei.vált. |
2.942 |
2.942 |
|
|
|
-Fejezeti hatásk.ei.vál. |
16.131 |
9.175 |
|
|
6.956 |
- Saját hatáskörű előir. változás |
8.309 |
- |
7.896 |
413 |
|
Összesen: |
173.884 |
121.669 |
7.896 |
413 |
43.906 |
Gazdálkodás forrásai-nak megoszlása |
100% |
69,97% |
4,54% |
0,24% |
25,25% |
Fenti táblázatból leolvasható, hogy a gazdálkodáshoz szükséges pénzügyi fedezet mintegy 30 %-át saját forrásból biztosítottuk. A kormányhatáskörű előirányzatmódosítás a 2010 évi keresetkiegészítés biztosítására kapott többlet-támogatás.
A támogatásban kapott többlet - mint ahogy a következő táblázat is mutatja - sajnos nem az alapellátás működési kiadásainak forrása.
a/ Az alábbiakban részletesen bemutatásra kerülnek az előirányzat- módosítások jogcímei:
Fejezeti hatáskörű előirányzat-módosítás (eFt):
Költségvetési támogatás |
Összesen |
Személyi juttatás |
- OTKA kutatási téma pályázatok |
6.519 |
445 |
- Fiatal kutatók alkalmazása |
636 |
525 |
- Támogatás külf. kut. (EU) |
2.044 |
- |
- Támogatás intézeti beruházásra |
2.419 |
|
- 2010. évi keresetkieg. |
|
|
- Utazási keret |
420 |
35 |
- Bárdossy György nyugd. akadémikus tám. |
250 |
|
- Zárolás átszervezés miatt
|
- 3.113 |
- 2.451 |
|
9.175 |
- 1.446 |
-
Előző évi maradvány átvétel MTA-tól
- 2009. évi keresetkiegészítés elsz. |
129 - |
- Fiatal kutatók alk. elszámolási különbözete |
284 225 |
Összesen: |
413 225 |
Az előző évekhez képest majdnem felére esett vissza az OTKA pályázatok támogatási összege, ez magával hozta azt is, hogy a rezsi költség fedezete is csökkent.
2010. áprilisban induló 42.893 eFt összegű 3 évre szóló NKTH-OTKA támogatást nyert az intézet igazgatója, ami a beszámolási időszakban 23.768 eFt-ot jelentett volna, amelyben 3.565 eFt. rezsi költség fedezet biztosítását reméltük. A pályázati szerződés, valamint a támogatás még a mai napig nem valósult meg.
- Előrelépést jelentett, hogy a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség nemzetközi projekt keretében intézetünk is részt vesz. Általuk, valamint az MTA támogatásával (2 044 eFt.) egy új laboratórium kialakítására is sor került, amelyhez a NAÜ számos eszközt biztosított, mintegy 37 200 Euro + 58 000 USD, amely kb. 23 MFt-ot jelentett.
- Intézeti beruházásra kapott 2.419 eFt többlettámogatás lehetővé tette szintén egy db. új műszer beszerzését. (Alternatív nagynyomású rendszer)
Átcsoportosítás kiemelt előirányzatok között
Személyi juttatás Járulék Működési
kiadás
- TÉT visszafizetési kötelezettség - 1.726 - 466 + 2.192
- Intézeti műk. kiadások fedezetére - 3.750 - 1.012 + 4.762
- Fiatal kutatók alk. elszámolása - 14 - 38 + 52
- OTKA költségterv. átcsop. - 150 - 37 + 187
- 5.640 - 1.553 + 7.193
Kiemelésre érdemes a fenti táblázatból a TÉT visszafizetési kötelezettség, amelyet az előző évi alaptevékenységi dologi hiányunk miatt maradványból nem tudtunk visszafizetni, így a tárgyévi személyi juttatás és járulékai adtak fedezetet a visszafizetési kötelezettségünknek.
Saját bevételeinket tekintve az előirányzat módosítások jogcímeit az alábbi táblázatban mutatjuk be:
eFt-ban
Eredeti Előirányzat Tényleges Bevételi
előir. módosítás teljesítés többlet, ill.
lemaradás
Kut.fejl. szerződések 24.950 - 18.811 - 6.139
Vevők 2.876 + 2.876
Áfa visszatérülés és kisz.áfa 8.000 283 8.443 + 160
NKTH TÉT, MEC, OTKA 2.300 6.673 7.423 - 1.550
Továbbszámlázott szolg. 1.700 - 1.881 + 181
Egyéb bevételek 2 +
2
36.950 6.956 39.436 - 4.470
Előző évi maradv. átv. 413 588 + 175
Fenti táblázatból látható, hogy kutatási-fejlesztési szolgáltatás eredetileg tervezett összegét nem tudtuk teljesíteni, ez az egyik oka a bevételi lemaradásnak, a másik a tervezett TÉT szerződések, amelyek szintén nem valósultak meg a visszatartás miatt.
A kutatás-fejlesztési szerződés tényleges bevételi teljesítése 21.106 eFt. volt. A vevőállomány az előző évihez képest 581 eFt-al csökkent.
b/ A tényleges teljesítés és az eredeti előirányzat közötti eltérés indokolása
Bevételi Kiadási eFt.
Eredeti előirányzat 146.502
Kormányzati hatáskörű előir.mód. 2.942
Fejezeeti hatáskörű előir.mód. 9.175
Átvett pénzeszköz 413
Pénzforg. nélk. bev. 7.896
Bevételi lemaradás 4.295
Tényleges kiadási teljesítés 160.575
Kiadási megtakarítás 13.309
2010. évi előirányzati megtakarítás 9.014
c) Az intézet által kiemelésre érdemes megjegyzések a bevételi és kiadási tételekkel kapcsolatban
Kiemelésre érdemes tételeket nehéz volna felsorolni – kivételt képez az MTA Fejezeti Kezelésű előirányzatából, több jogcímen kapott többlet-támogatás – miután a beszámolási időszak egészét tekintve hónapról-hónapra tudtuk biztosítani a folyamatos működést.
d/ Személyi juttatásokkal kapcsolatos
előirányzat-módosítások
eFt
Eredeti előirányzat 100.902
Korm. hatásk. előir.mód. 2.324
Fejezeti hatáskörű előirányzat-módosítás - l.446
NKTH-OTKA 854
Előír. maradv. igénybevétel 2.674
Átcsoportosítás dologi előirányzatra - 5.490
Módosított előirányzat összesen: 99.818
A kormányzati hatáskörű előirányzat-módosítás a 2009. évi keresetkiegészítés elszámolása, valamint a 2010. keresetkiegészítésre kapott támogatás összege.
A Fejezeti hatáskörű előirányzat-módosítás táblázaton a személyi juttatások tételesen felsorolásra kerültek (4 o.).
A személyi juttatások átcsoportosítása, az előirányzati átcsoportosításoknál indokolva vannak. (5 o.)
A jutalom (normatív) tételen a 940 eFt előirányzati megtakarításból került módosításra, amely a 2009. dec. havi levonások januárban történő átutalásának fedezete.
4. VAGYONI HELYZET ALAKULÁSA
eFt
Saját tőke 2009. december 31-én 30.738
Saját
tőke 2010. december 31-én 20.518
Tőkeváltozás: 10.220
Tőkeváltozások jogcímei:
Növekedések:
eFt
Intézményi beruházások 2.171
Kötelezettség, áll. változása 2.395
Száll. áll. változása 586
Növekedés összesen 5.152
Csökkenések:
eFt
Vevő áll. vált. 676
Értékcsökkenés 14.679
Kez.költs.(dolg. kölcs.) 17
Csökkenés összesen: 15.372
Saját tőkénk drasztikusan, 1/3-val csökkent, mivel nagyobb beruházásaink a tárgyévben nem realizálódtak, pénzkészletünk is csak kis mértékben növekedett. A tárgyi eszközökre elszámolt éves értékcsökkenés után annak nettó értéke 11,13 %.
5. BEFEKTETETT ESZKÖZÖKKEL VALÓ GAZDÁLKODÁS
a/ Beruházási források eFt
Költségvetési támogatás 4.587
OTKA kutatási pályázatok 806
Előző
évi előirányzati maradvány 1.466
Áfa megtérülés 289
Öszesen: 7.142
Beruházási forrásaink költségvetési támogatással rendelkezésünkre álló összege többszöröse volt az előző éveknek, így lehetőségünk volt egy viszonylag nagyobb összeget 1 db. műszer megrendelésére fordítani (alternatív nagynyomású rendszer), amely az év végi előirányzati maradványnak kötelezettséggel terhelt része. A műszer beszerzési ára 3.293 eFt+áfa.
b/ Felújítás
Gép-műszer felújításra központi forrás ez évben sem állt rendelkezésre, saját forrásból sem tudtunk erre a célra fordítani.
c/ Egyéb befektetések alakulása
Egyéb vagyoni tevékenységünk a beszámolási időszakban nem volt.
6. ELŐIRÁNYZAT-MARADVÁNY ALAKULÁSA
a 2010 évi előirányzat-maradványunk 9.014 eFt, amely teljes egészében kötelezettségvállalással terhelt maradvány.
eFt
- december hónapban kifizetett keresetkiegészítés,
levont járulékai és munkáltatói járulékai 974
- jubileumi jutalom és járulékai 1.666
- TÉT visszafizetési kötelezettség 553
- OTKA pályázatok maradványa 2.101
- intézeti beruházás 3.720
9.014
Kutatási-fejlesztési megbízásainkat Földtudományi alkalmazott kutatásként végezzük szorosan kapcsolódva alapkutatási tevékenységünkhöz, mintegy támogatva azt, miután a költségvetési támogatás működési előirányzatot nem tartalmaz.
Kisegítő tevékenységet intézetünk nem végez.
7. VÁLLALKOZÁSI TEVÉKENYSÉG ALAKULÁSA
Vállalkozási tevékenységet a beszámolási időszakban nem folytattunk.
8. LÉTSZÁMVÁLTOZÁS OKAI
A beszámolási időszakban nyitó létszáma 33 fő, amelyből 1 fő átszervezés miatt zárolásra került, így az engedélyezett létszám 32 fő lett. Záró létszám 30 fő, 2 fő jogi állományban van, amelyből 1 fő külföldön végez munkát, 1 fő pedig GYED-en van.
9. BÉRHELYZET ALAKULÁSA
2008. január 1-től érvényes bértáblák szerint megállapított illetmények a kötelező átsorolásokat kivéve nem változtak.
A kiegészítő tevékenységünkből származó bevételből a többletfeladatot ellátók decemberben egyszeri keresetkiegészítésben részesültek, amely átlagát tekintve a havi illetmény 25 %-át teszi ki.
Kérjük a 2010. évi költségvetési beszámolónk elfogadását.
Demény Attila Dániel Mária
az MTA levelező tagja gazdasági igazgatóhelyettes
igazgató